Sociale media zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Ook binnen de vastgoedsector maken ze een belangrijk onderdeel uit van de communicatiestrategie. Steeds meer vastgoedkantoren maken vandaag een profiel aan op Instagram, met 1 miljard actieve gebruikers intussen groter dan Twitter. Maar waarop moet je zoal letten wil je dit kanaal op de juiste manier gebruiken? Deze 10 tips van I Like Media helpen je alvast om beter te scoren op Instagram. 

1.            Kies voor een business account

Met een zakelijke Instagram-account kan je informatie toevoegen over je bedrijf, zoals openingstijden, locatie en telefoonnummer. Een business account laat ook toe dat je statistieken over je volgers kan bekijken, makkelijk kan adverteren op Instagram en ga zo maar door. Je kan eenvoudig switchen tussen je persoonlijk account en bedrijfsaccount, al check je best altijd even dat je op het juiste account ingelogd bent vooraleer je iets gaat posten.

2.            Wissel slim af tussen tijdlijn en stories

Op Instagram kan je zowel foto’s toevoegen aan je tijdlijn als Instagram Stories plaatsen. Probeer beide features voldoende te combineren. Je tijdlijn bevat duurzame en liefst ook kwalitatieve beelden die zichtbaar blijven. Een Instagram Story blijft slechts 24u zichtbaar voor je volgers en verdwijnt daarna. Stories zijn een goede manier om content tijdelijk weer te geven, bijvoorbeeld wanneer je volgers achter de schermen wil meenemen, een tijdelijke actie wil aankondigen, … Ook leuk is dat je aan een story allerhande stickers en tools kan toevoegen. Intussen is het ook mogelijk om je verhalen langer weer te geven, door ze te bundelen onder je hoogtepunten. Die kunnen dienen als portfolio. Geef je hoogtepunten weer in categorieën zoals events, verkochte panden, blogs, reviews, … 

3.            Hou rekening met het algoritme

Instagram gaf eerder al een inzicht in hoe je ervoor kunt zorgen dat je posts vaker worden getoond. Zo bestaan er 6 factoren die een invloed hebben op jouw plek in de startpagina.

  • Interest: sluit de post thematisch aan bij de interesses van je volgers?
  • Timeliness: post je op een moment dat je volgers actief zijn op Instagram?
  • Relationship: hoe vaak hebben beide accounts contact (berichten, interacties, getagd worden)?
  • Frequency: hoe vaak openen je volgers hun Instagram-account? 
  • Following: hoeveel accounts volgen je volgers nog allemaal? Hoe minder mensen zij volgen, hoe meer mensen jij met jouw Instagram-posts zou moeten kunnen bereiken.
  • Usage: gaan je volgers voor vluchtig gebruik of scrollen ze langer door Instagram?

 

Welk type account je gebruikt, speelt geen rol. Instagram behandelt business- en persoonlijke accounts gelijkwaardig. Ook hoe vaak je post of hoe populair de hashtags zijn die je gebruikt, spelen geen doorslaggevende rol volgens de algoritmes van Instagram.

4.            Post krachtige beelden

Het belang van een krachtig beeld valt niet te onderschatten. Als je foto’s neemt, zet je best je flits uit. Je zoomt ook best niet. Besteed aandacht aan de focus en belichting, bewerk je beelden altijd met externe programma’s, … Het zijn slechts enkele tips die ervoor zorgen dat je account bulkt van de mooie plaatjes. 

5.            Zorg voor een goede tekst

Een krachtig beeld in combinatie met een goede tekst is een gouden combinatie. Hoe beter de tekst, hoe hoger de betrokkenheid bij jouw posts. Voorzie posts die die zowel informeren als entertainen en inspireren. Geef korte tips mee, sterke quoteposts (een fijne klantreview springt op die manier snel in het oog), en maak dat alles ook leesbaar blijft. Gebruik hashtags (max.30) voor meer bereik, meer interactie en daarmee meer volgers. 

6.            Lok interactie uit

Als je je op Instagram (en bij uitbreiding alle sociale media) begeeft, dan stel je je open voor sociale interactie. Wees dus voorbereid op de vragen en zie het als een kans om in directe dialoog te gaan met je doelpubliekHou die dialoog ook levend. Instagram Stories bieden op dat vlak heel wat mogelijkheden. Denk maar aan een quiz, het lanceren van een poll, het leggen van links naar je website. 

7.            Vertel verhalen

Dankzij sociale media maak je van je bedrijf een soort van soap, waarbij elke week weer andere verhaallijnen aan bod komen. Zeker bij grote bouwprojecten kun je daar handig op inspelen: de eerstesteenlegging, de sloop van een oude fabriek, de eerste bewoners van een nieuwbouwproject, …Speel ook in op de actualiteit, geef een blik achter de schermen, breng mensen in beeld (poseren mag!), werk met top topicals, maar vooral: hou het relevant! 

8.            Adverteer als het moet

Wil je adverteren op Instagram, klik dan nooit op de ‘promoten’-knop, maar adverteer via de advertentiemanager van Facebook.  Met de optie ‘Bericht promoten’ krijg je slechts één campagnedoelstelling en dat is bereik. Je hebt geen garantie dat mensen ook effectief iets doen met je content. Bovendien kun je met advertenties veel meer parameters instellen.

9.            Pimp je account

Waardevolle content posten is altijd het uitgangspunt, maar het uitzicht van je account kan een extra stimulans geven aan potentiële volgers om op de ‘volg’-knop te klikken. 

Verzorg dus je bio en denk na over een fotostijl voor je tijdlijn. Welke kleuren, formats, … ga je gebruiken om het geheel aantrekkelijker te maken? Gelukkig bestaan er heel wat handige apps die dat gemakkelijker maken. 

10.          Maak een planning

Planning is binnen een goede socialemediastrategie cruciaal. Werk met een toptopicalkalender, een contentplan – gratis sjablonen genoeg te vinden online – of check de nieuwe Instagram-planningsoptie: de Creator Studio. Hiermee kan je via je Facebook-bedrijfsaccount direct je Instagramposts inplannen.

Zijn bovenstaande tips je niet onbekend maar wil je nog meer uit halen uit het Instagram-account voor je vastgoedkantoor? Kom dit najaar naar deze praktische VIVO-opleiding voor gevorderden en ontdek een pak handige uitbreidingsapps waarmee je je foto’s, video’s en stories naar een hoger niveau tilt. Docent van dienst is Kristof D’hanens van I Like Media. 

Meer halen uit Instagram 

  • Gent - 23/09/2020
  • Genk - do 24/09/2020
  • Oostende - do 8/10/2020
  • Leuven- wo 18/11/2020
  • Brugge - di 24/11/2020

Telkens van 10u-17u (BIV: 3u)

Meer info en inschrijven