Invordering van achterstallen: telefonisch debiteurenbeheer

BIV erkende uren: 3u

Inhoud

Invordering van achterstallen: telefonisch debiteurenbeheer (6u)

Elke vastgoedmakelaar of –beheerder krijgt wel te maken met slechte betalers. Toch is het niet altijd noodzakelijk om een incassobureau in te schakelen. Telefonisch incasseren is nog steeds het meest efficiënte incassomiddel. In deze praktische training leert u een evenwicht te vinden tussen uw commerciële belangen (“een klant blijft een klant’) en uw financiële belangen (“een factuur blijft een factuur’). 

U leert uw communicatieve en onderhandelingsvaardigheden optimaliseren, wat essentieel is bij dit soort gesprekken. Niet-betalende klanten zijn vaak moeilijk te benaderen. Sommigen zijn agressief of werken juist op uw emoties. Anderen verstoppen zich of beweren niet de bevoegdheid te hebben om te betalen. Uitvluchten genoeg… Hier leert u op een assertieve manier omgaan met excuses en smoezen. U leert “neen” te zeggen tegen vaak onterechte verwachtingen of eisen van wanbetalers en het gesprek met de debiteur aan te pakken en succesvol af te werken. 

Er wordt uitgegaan van de concrete situatie van de aanwezige deelnemers. U kunt uw eigen cases vooraf doorsturen of meebrengen naar de training en krijgt zo een reeks van tools en vaardigheden die u kan inzetten om een concreet engagement van uw debiteur te verkrijgen. 

Waarom verdient deze training zich snel terug? 

  • U verhoogt de liquiditeit van uw onderneming; 
  • U vindt een evenwicht tussen commerciële (goede klant!) en financiële (een factuur is een factuur) belangen; 
  • U speelt niet langer gratis bankier voor uw klanten; 
  • U verstuurt drastisch minder aangetekende brieven; 
  • U doet minder beroep op incassobureaus, advocaten of gerechtelijke instanties; 
  • U verhoogt uw imago naar de klant; 
  • U behoudt het vertrouwen van zowel uw klant als van uw management.

Doelgroepen

  • Vastgoedbemiddelaars
  • Vastgoedbeheerders
  • Vastgoedexperten
  • Vastgoedpromotoren
  • Bedienden
  • BIV-stagiairs

Leerdoelen

Na deze opleiding:

  1. 1. Weet u hoe u ‘slechte’ betalers het best aanpakt;
  2. 2. Kan u structuur brengen in uw incassogesprekken;
  3. 3. Kan u assertief omgaan met leugens, smoezen en excuses;
  4. 4. Belt u zelfverzekerd en vol vertrouwen met uw debiteuren;
  5. 5. Weet u hoe ervoor zorgt zelf de incassogesprekken te leiden i.p.v. uw klant.

Competenties

  • Financieel en boekhoudkundig beheer
  • Administratie
  • Organisatiestrategie
  • Communicatie- en marketingstrategie
  • Vertrouwensrelatie opbouwen
  • Klantgericht zijn
  • Assertief zijn

Planning

Gent
Vrijdag 04 Feb. 2022 - 09u30 - 12u30
3u Marleen Miechielsen
Vrijdag 04 Feb. 2022 - 13u30 - 16u30
3u Marleen Miechielsen
you-x-ventures-Oalh2MojUuk-unsplash.jpg
communicatie

35 opleidingen

Anderen bekeken ook

Er is een fout opgetreden. Probeer de pagina te herladen en opnieuw te proberen. Reload 🗙