Schrijven voor beeldschermen vraagt een heel andere aanpak dan schrijven voor papier. Lezers op een beeldscherm zoeken en zappen. Ze scannen teksten en lezen een stuk trager. En ze klikken zo weer weg. Schrijf jij vaak teksten voor websites? Is het jouw verantwoordelijkheid dat de websitebezoekers snel en efficiënt informatie vinden? Dat jouw boodschap of oproep aanslaat? 

In deze schrijftraining oefen je een reeks skills om je webteksten helemaal op punt te zetten. Naast de theoretische principes krijg je oefeningen om efficiënter, helderder en overtuigender te leren schrijven. Want schrijven is een stiel. 

Op maat van de lezer 

We zijn allemaal getraind om teksten te schrijven voor papier, maar die skills kan je niet zomaar overzetten naar schrijven voor online doeleinden. Het is een volledig nieuwe techniek die je je eigen moet maken. Deze opleiding reikt jou enkele technieken aan om je klanten nóg beter tegemoet te komen.

Door teksten goed en gericht op te bouwen en te schrijven op maat van je lezer, zorg je ervoor dat bezoekers niet te snel wegklikken. Tegelijkertijd levert jou dat een betere vindbaarheid in Google op. Win-win! Tussen beide sessies ga je aan de slag met een tekst vanop jouw website. Je krijgt instant feedback op de herwerking. 

Al een eerste tip is bijvoorbeeld het belang van scanbaar schrijven. Online teksten hebben rust nodig, dit kan door middel van witruimte, een afbeelding, geaccentueerde kernwoorden, enz.

Géén opleiding wervend schrijven

In deze opleiding steken we dus de handen uit de mouwen en gaan we aan de slag met jouw bestaande webteksten. We bespreken deze van A tot Z en gaan met de grove borstel door je teksten. Zo heb jij aan het einde van deze opleiding een mooie voor en na. Daarnaast geven we ook enkele good en bad practices mee vanuit de immosector. 

Opgelet: deze sessie is géén les wervend of creatief schrijven. Uiteraard is dat ook een belangrijk aspect van webteksten schrijven, maar daar ligt onze prioriteit in dit geval niet.

Belang van het waarom

Ik geef je alvast de volgende uitspraak mee: “sorry voor de lange tekst, ik had niet veel tijd”. Het is vaak gemakkelijker om een ellenlange, doorlopende tekst te leveren, dan er effectief aan te werken. Naast enkele belangrijke technieken, geven we jou ook inzicht in het waarom ervan. Waarom moet je net die specifieke zinsbouw gebruiken? Waarom kiezen we voor die woorden en geen andere? 

De meest voorkomende feedback die we krijgen voor deze opleiding is dat dit zo’n snelle, gemakkelijke aanpassingen zijn die eigenlijk een gigantisch groot verschil kunnen maken in het eindresultaat van een webtekst. 

Ben je ook zo nieuwsgierig? Schrijf je snel in en kom het allemaal te weten in ‘Betere teksten schrijven voor uw website’. 

Betere teksten schrijven voor uw website

Docent: Brecht Vanderstraeten, I Like Media

  • Webinar: 21 en 28 oktober, 09u30-12u30
  • Sint-Denijs-Westrem: 25 oktober, 09u30-16u30
  • Berchem: 18 november, 09u30-16u30
  • Brugge: 7 december, 09u30-16u30 

Meer info en inschrijven