Inhoud
Minnelijke invordering: do's en don'ts (3u)
Als vastgoedprofessional kom je constant in contact met consumenten. In de meerderheid van de gevallen verloopt deze samenwerking goed en worden alle wederzijdse verplichtingen nagekomen. De kans bestaat echter dat dat niet het geval is. Wat dan?
In een B2C-context, moet je je als professional aan een bepaald kader houden als je te maken krijgt met onbetaalde facturen. De praktijk toont echter aan dat veel professionals onvoldoende op de hoogte zijn, niet alleen van hun rechten, maar ook van hun plichten.
We bekijken hoe je verregaande discussies kan voorkomen en wat je best doet als er toch discussies ontstaan. We staan niet alleen stil bij de juridische principes maar ook bij de praktijk.
De opleiding kadert voornamelijk in de wetswijziging van boek XIX Wetboek Economisch Recht (WER): schulden van de consument.
Komen onder meer aan bod:
- B2C-invorderingen
- Algemene voorwaarden en hun toepasselijkheid
- De tussen partijen gesloten overeenkomst
- Toegelaten en oneerlijke bedingen in overeenkomsten en algemene voorwaarden
- De factuur
- De rol van de gerechtsdeurwaarder als bemiddelaar voor invorderingen
- Nieuwigheden en valkuilen (na de wetswijziging van boek XIX WER)
- Toepassing op invorderingen door een Vereniging van Mede-Eigenaars (VME)
- Kort overzicht van de gerechtelijke invorderingen (de IOS-procedure en de procedure voor de rechtbank)
- De matigingsbevoegdheid van de rechter
- …
Doelgroepen
- Vastgoedbemiddelaars
- Vastgoedbeheerders
- Vastgoedexperten
- Vastgoedpromotoren
- Bedienden
- BIV-stagiairs